2017

Wat doet Stichting Eerste Hulp bij Thuisadministratie zoal? Een kort overzicht van onze acties in 2017:

 

Voorop staat te allen tijde de hulp aan cliënten. Op geheel vrijwillige basis zoeken wij post uit, splitsen zaken in belangrijk en onbelangrijk, en de belangrijke zaken gaan in een ordner. Vaak gaan er tassen vol onbelangrijke post terug naar de cliënt of in overleg in de papierbak. Men bewaart vaak meer dan nodig is! 

In 2017 telden we 152 nieuwe en lopende dossiers. Bij 72 daarvan zijn we maar kort betrokken geweest maar ook hadden we 58 dossiers waar we zeer intensief met cliënten in contact waren. 61 van de lopende dossiers zijn overgedragen aan bewindvoerders en werden de documenten bij EHTA volgens afspraak vernietigd. Bij overdracht aan bewindvoerders is EHTA nog niet klaar: de hulpverlener houdt nog minimaal een halfjaar contact en zal zo nodig nog bijsturen.

 

Naast de gesprekken met hulpzoekenden hielp EHTA in 2017 in schrijnende gevallen ook op de achtergrond met bijvoorbeeld voorschotten om te kunnen inschrijven bij de woningzoeker, een voorschot op leefgeld, een voorschot op verplichte aanschaf van een ID-kaart, een lening ter voorkoming van huisuitzetting. In een enkel geval werd een gift verstrekt, bijvoorbeeld de aanschaf van een brilletje voor een kindje dat het hard nodig had. De doelstelling van EHTA is altijd dat kinderen nooit de dupe mogen worden van betalingsachterstanden van de ouders.

 

Heel dankbaar was een groep cliënten toen rond Pasen een linnen tas werd uitgereikt met lekkere dingen: koffie, roomboter, slagroom, een tulband, chocomelk, thee, een feeststol en snoepjes.

Ook bij de Kerstpakkettenactie van Actie Zwolle heeft Stichting EHTA 75 kerstpakketten gedoneerd.

 

Elke casus is anders, elk gezin heeft andere behoeften. Dankzij giften kan EHTA in veel gevallen helpen en door snel in te grijpen kan erger worden voorkomen. Het was een goed jaar. En 2018 wordt waarschijnlijk net zo mooi!